Творчий досвід вчителя

Творчий   досвід   вчителя
англійської мови Петрівської   СШ   №  2
Шаховської   Катерини Валентинівни
Опис   системи   роботи
               У народі кажуть, що та людина щаслива, котра йде на роботу з радістю і повертається з добрим настроєм. Саме це можна сказати  про Шаховську Катерину Валентинівну,  вчителя англійської мови Петрівської СШ № 2. Учитель іноземної мови особливий, бо він є ще  і дипломатом, і перекладачем, і режисером, і  артистом, і психологом, і краєзнавцем, і істориком. Саме тому вона  працює над науково-методичною темою «Розвиток іншомовної комунікативної компетенції. Ефективне  використання міжпредметних зв’язків у  вивченні англійської мови», яка у сучасній  школі є актуальною.  Бо дуже важливо, щоб учні не тільки отримували міцні  знання, а й залучались до прекрасного, були добре вихованими, комунікабельними. Основне призначення іноземної мови як освітньої галузі шкільного навчання, визначене оновленим Державним стандартом освіти – сприяти в оволодінні  учнями уміннями і навичками спілкуватися в  усній і писемній формах відповідно до мотивів,  цілей і соціальних норм мовленнєвої поведінки  у типових сферах і ситуаціях. Саме середня школа є тим навчальним закладом, де формуються базові механізми іншомовного спілкування, котрі у майбутньому випускники зможуть розвивати і удосконалювати відповідно до власних проблем.

               Робота над проблемою має певну систему. Шаховська К.В., готуючись до уроку, визначає не тільки основну тему, але й те яким чином вона пов’язана з іншими освітніми галузями:
Потім  вчитель  підбирає  методичні прийоми реалізації міжпредметних зв’язків на цьому уроці. Наприклад, вивчаючи тему «Англійські письменники» у 8 класі, здійснює зв’язок з літературою, мистецтвом. Надаються слова, що означають вид діяльності людини,  а також перелік видатних прізвищ, імен. Учні  повинні пояснити, чим  вони прославились, які створили шедеври.
               Учням 5 класу дуже подобається, знаючи  початок художнього тексту, створювати його продовження, відчуваючи себе в ролі «письменника».
Катерина Валентинівна провела відкритий урок іноземної мови у 6 класі, на який запросила батьків та колег. Заняття було дуже цікавим, використовувалась інтерактивна дошка (ІКТ – технологія). Було відчутно, що учні якісно вивчають мову: знають вірші, пісні, традиції. Застосовувались різноманітні завдання: на зіставлення слів (англійська, українська, іспанська мови); тестові завдання, «Закінчи речення». Учні розповідали про прапори країн, де говорять цією мовою, розташування цих держав на географічній карті. Учні хвилювались, батьки відчували гордість за своїх дітей, колеги знайомились з формами й методами роботи вчителя. Проведення відкритого уроку, підготовка до нього, обмін досвідом – такі питання розглядались на ШМК вчителів – філологів. Особливо це дуже корисно для молодого вчителя англійської мови Руденко Ю.І.,  наставником якої і є Шаховська К.В.
                Із задоволенням вчать вірші напам’ять, складають свої вірші про майбутню професію. Вчитель не тільки озброює дітей словами, словосполученнями,  а й надає зразок – пам’ятку. Учні також пояснюють, з вивченням яких предметів у школі пов’язаний їх вибір.
                Учні 11 класу,  вивчаючи тему «Шедеври живопису», отримують репродукції картин.  Читають текст і обирають картину, яка належить Жозефу Тернеру.
                На уроках англійської мови вчитель здійснює міжпредметні зв’язки з історією стародавнього світу. Діти, використовуючи ключові слова, описують  ілюстрацію, в якій зображено життя людей 15 000 років назад. Або слухають текст «Печерний  живопис» та відповідають на запитання  вчителя.
               Цікавим є завдання для учнів 8  класу «Література». Які імена асоціюються із:



    detective      stories                                    Sir Arthur     Conan Doyle
    “the father of English prose”                     “The  Beatles”
    “Yesterday”                                               Lives Carrol
    Sherlock  Holmes                                      Charles Dickens
    “Alice  in Wonderland                               Agatha Christie 
    
               У 10 класі вчитель активізує знайомі учням слова за темою «Природа. Довкілля» за  допомогою використання музики Латинської Америки.
Brainstorm in the copy book and listen to the latin American music:
                                           Школярі, які  навчаються у 6 класі, виконують таке завдання за темою «Music»  Після прослуховування 5 частини 6-ї симфонії («Гроза») Бетховена про погоду  дайте відповідь на запитання: «Чи подобається вам музика?  Так чи ні. Чому?» Із запропонованих малюнків діти обирають ті, які ілюструють музику краще за все.
              Цікавим елементом уроку є створення фільму. Вчитель звертається до учнів: «Уяви,  що ти створюєш фільм. Перш за все треба  розібратися, що буде покладено в основу твого  фільму – оригінальний сюжет, книга, комікс,  серіал чи ... відеогра. Другий крок – знайти  продюсера – людина, яка відповідатиме за підбір  людей, фінансування та технічне забезпечення.
              Продюсеру допомагає виконавчий продюсер. Далі шукаємо сценариста. Головне  тут зробити  сюжет захоплюючим, сценарист продумує також діалоги для акторів, задум картини. Учні вибирають, яким буде фільм, створюють діалоги.  Це зробити допомагають опорні схеми. Наприклад,  така схема 
Форми й методи  роботи на уроці вчитель підбирає оптимальні, з урахуванням вікових та психологічних  особливостей школярів.
              Уроки Шаховської К.В. проходять на високому методичному рівні, відчувається  високий професіоналізм, глибока продуманість дидактичних прийомів, творчий  підхід до роботи. Кожний її урок – це  урок творчості, урок розвитку особистості учня. Головне місце Катерина Валентинівна  відводить елементам творчого пошуку.  Вона впевнена, що в ігровій формі діти мислять  жвавіше, активніше. Ігри, особливо рольові,  сприяють соціалізації дітей, розвитку їхніх комунікативних можливостей. Поєднання  музики, співів, фізичної активності з іншомовною діяльністю сприяє вихованню естетичних смаків у дітей.          
                Вчитель також приділяє особливу увагу комунікативно – ситуативному навчанню іноземній мові. З метою кращого введення та  засвоєння лексики використовуються життєві ситуації, діалог, рольова гра. Вчитель впроваджує елементи  Оксфордської та Кембріджської методики. Учні  виготовляють постери, де в малюнках відображається  вивчена лексика. Це можуть бути фотокартки  членів родини, малюнки, аплікації, схеми з відповідними підписами, що надає можливість застосовувати постери як опору при мовленні.                Катерина Валентинівна застосовує  інтерактивні методи навчання: «Мозковий  штурм», «Акваріум», «Мікрофон»,  також елементи особистісно орієнтованої технології.
               Вчитель досконало володіє методикою викладання  англійської мови, застосовує наочність, відеоматеріали. Учнів молодших класів зацікавлює  піснями, віршами на англійській мові. На уроках  часто присутні іграшки, що дає можливість  цікаво вести діалог, гру, створювати казкові  ситуації, проводити нестандартні уроки. Це – заняття – лекція, семінар, конференція, заняття – змагання, диспут, інтерв’ю, екскурсія,  заочна подорож, КВК. Учні із захопленням  готуються до них, активно займаються мовленнєвою практикою, оволодівають необхідним  мовним матеріалом, охоче виконують  індивідуальні та колективні творчі завдання, відчувають задоволення від комунікативно-пізнавальної діяльності.
               Шаховська К.В. вважає, що позакласна робота з іноземної мови є невід’ємним складником   всього процесу навчання предмета. Вчитель  організовує позакласну роботу таким чином, що це сприяє  розширенню  потенційного словника учнів, охоплює велике коло  проблем і питань, які виходять за межі шкільної  програми, поглиблює соціокультурні знання учнів
               Учні, які не змогли з різних причин реалізувати себе на уроці, мають можливість розкрити свої  приховані здібності під час позакласної роботи, адже саме тут створюється спеціальна  атмосфера взаємопорозуміння, співробітництва, довіри, взаємодопомоги.
              Катерина Валентинівна особливу увагу  приділяє індивідуальній роботі з учнями, які мають здібності до вивчення іноземної мови. Учнів старших класів залучає до участі в олімпіадах, конкурсах, в діяльності шкільної МАН. Виступи її вихованців завжди є актуальними з використанням наочності, відеозаписів, містять пізнавальну інформацію.
              На районних олімпіадах учні Катерини Валентинівни стають призерами: Святський Є., Нікішин М., Захлипа Д., Ліннік А., Нікульніков Д., Кіян Є. та інші.
 Матеріал «Урок іспанської мови в 6 класі. Подорож до Іспанії і на Кубу» педагога розміщений на порталі «Учительский журнал онлайн» в березні 2015 року. Шаховська К.В. плідно працює у  ШМК вчителів-філологів, на  засіданнях психолого-педагогічного семінару - практикуму «Секрети педагогічної майстерності». Проводить відкриті уроки, позакласні заходи для вчителів школи, району.
Призер районного конкурсу «Вчитель року 2008». Майже чотири роки працювала з волонтерами Корпусу Миру в Україні. На районному семінарі для вчителів англійської мови педагог презентувала досвід такого співробітництва.
             «Співпраця вчителя та волонтера Корпусу Миру на уроках англійської мови». За такою темою у Петрівській СШ № 2 відбувся районний семінар вчителів англійської мови. У школі працював волонтер Корпусу Миру Пол Рейнолдс. Які підсумки такої співпраці? Про це дізналися гості семінару, ознайомившись з презентацією директора школи  і відвідавши уроки. Викладання в команді здійснили педагог і волонтер. Урок в 6 класі (вчитель Шаховська К. В., Пол Рейнолдс) почався, як і в американській школі: з переклички, клятви американському прапору. Весь кабінет був заповнений інформацією про США: карта, плакати, портрети видатних людей. Спільно з вчителем працював волонтер. Вдало використовувалася інтерактивна дошка: словникова робота (підбір антонімів, синонімів), схеми, записи. Відразу учні ділилися своїми враженнями про побачене на ілюстраціях, вживаючи відпрацьовані фрази. По зовнішньому вигляду на фото визначали, в якій країні живуть ці люди. Цікавим став віртуальний телеміст «США. Невада» та «Україна. п. Петрівка». Українські учні задавали питання «американським» про улюблені фільми, акторів, співаків, груп і т. д. Оцінювання здійснювалося за  системою АВСDF. Англійський клуб, проводився  Рейнолдсом, дійсно показав, що до спілкування, діалогу готові не тільки старшокласниками, але і вчителі – гості семінару. Гра-спілкування «Невідомий гість» включала в себе уявлення про  свого друга, розігрування ситуацій за завданням (змінювалися ролі «господарів», «гостей»), фільм «Несподіваний американський гість». Знання англійської мови, свої артистичні здібності з задоволенням демонстрували десятикласники. Проведені уроки, позакласний захід можна без сумнівів назвати інноваційними, а співробітництво – плідним.
Велику увагу Шаховська К.В. приділяє позакласній роботі. На захід, присвячений Дню Святого Патрика, були запрошені учні Петрівської ЗОШ № 1, що зближує однолітків. Презентація, розповідь про зелений листок конюшини – символ свята, вірші, гумористичні цікавинки – лимерики, використання англійських ігор «Вкидання монети в глечик», «Павутинка», пісні, танці, частування стравами зеленого кольору – все це відбувалось на святі.
    Цікавим став захід «Золотий вік Шекспіра» до дня народження видатного поета. Презентація, елементи театралізації: набір в акторську трупу королівського театру «Глобус», вірші Шекспіра у перекладі С. Маршака, Б. Пастернака, фрагмент фільму «Ромео і Джульєтта», сучасна музична інтерпретація у субкультурі у виконанні репгрупи «Ума Турман», 90 сонет Шекспіра у виконанні А. Пугачової викликали незабутні враження у всіх присутніх.  
 Катерина Валентинівна належіть до типу людей, які випромінюють енергію і  душевне тепло, її люблять діти, до її порад прислухаються батьки, її поважають колеги.


Немає коментарів:

Дописати коментар